ماتیک برترین برندها سریعترین ارسال  تضمین کیفیت را داراست

تصوری از جای زخم روی بدن

🔶🔸روش های ترمیم جای زخم، بخیه و سوختگی🔸🔶

اگر عمل جراحی انجام داده‌اید و یا دچار زخم عمیقی روی پوست خود شده‌اید. اگر در معرض آتش‌سوزی بوده‌اید و پوستتان دچار آثار سوختگی شده است و به دنبال پنهان کردن و یا ترمیم کردن آن قسمت از پوست خود بوده‌اید، حتما سوالی که برایتان پیش آمده این است که چگونه می‌شود جای زخم، بخیه و یا سوختگی را روی پوست خود از بین ببریم؟ 

همچنین به جا ماندن آثار زخم، بخیه و یا سوختگی بر روی پوست افراد، باعث پایین آمدن اعتماد به نفس این افراد شده و حضور آن‌ها را در اجتماع دچار مشکل می‌کند. به هرحال امروزه روش‌های لیزری و غیر لیزری بدون تهاجم (غیر جراحی) برای درمان این زخم‌ها وجود دارد. 

در صورتی که به دنبال ترمیم جای زخم یا اسکار ایجاد شده بر روی پوست خود هستید، در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. به این ترتیب با مطالعه این مطالب شما می‌توانید با روش‌های مختلف ترمیم جای زخم آشنا شوید.

برای ترمیم جای بخیه به تنهایی روش‌های متعددی وجود دارد که ابتدا به بررسی آنها می‌پردازیم:

خوراکی‌هایی که به ترمیم جای بخیه و زخم کمک می‌کنند

تصویری از خوراکی ها مناسب برای ترمیم زخم

به خاطر دشته باشید که مصرف این خوراکی‌ها باعث بهبود سریع و کامل جای بخیه‌ی شما نمی‌شود. ولی برای تاثیر بیشتر می‌توانید در کنار روش‌های دیگر ترمیم بخیه نیز از این خوراکی‌ها استفاده کنید تا جواب سریعتری به شما بدهند: 

  • میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مثل: مرکبات، توت فرنگی، انار و…
  • مصرف زیاد سبزیجاتی مانند: کاهو، کلم، هویج و…
  • ماهی
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • غلات

ویتامین‌های ضروری برای ترمیم رد زخم و سوختگی

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز کمک بسزایی در بهبود جای زخم دارند. می‌توانید به این منظور از مولتی ویتامین‌ها نیز استفاده کنید. مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که باید استفاده کنید عبارتند از:

  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • کلسیم، آهن، منیزیوم

لیزر درمانی برای از بین بردن جای بخیه، زخم و سوختگی

یکی دیگر از روش‌های ترمیم اسکار استفاده از لیزر است. امروزه انواع مختلف لیزر برای این منظور به کار برده می‌شود. لذا بهتر است برای اثر بخشی درمان با لیزر به متخصص مراجعه کنید تا نوع بخیه به درستی تشخیص داده شود. چراکه درصورتی که اگر جای بخیه، گوشت اضافه بیاورد یا با کلوئید همراه باشد، معمولا روش لیزر درمانی را پیشنهاد می‌دهند. بسته به اینکه اندازه جای زخم یا بخیه چقدر است، تعداد جلسات لیزر درمانی تعیین می‌شود. هرچه بخیه قدیمی‌تر باشد، از بین بردن جای آن در صورتی که گوشت اضافه داشته باشد، سخت‌تر خواهد بود. لیزر درمانی اغلب بدون عارضه است.

توجه داشته باشید که درمان با لیزر باعث کاهش اسکار می‌شود ولی نمی‌تواند آن را کامل از بین ببرد.

 

کرم ترمیم کننده برای از بین بردن اسکار

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن و ترمیم کردن جای بخیه و زخم بر روی پوست استفاده از کرم‌های ترمیم کننده موجود در بازار است. پزشکان نیز هنگامی که بخیه را می‌کشند برای ترمیم آن به بیماران خود استفاده از کرم‌های ترمیم کننده را پیشنهاد می‌کنند. کرم‌های ترمیم کننده ترکیبات متعددی دارند از جمله:

  • ویتامین‌های E و C
  • کلاژن و لانولین
  • گلیسیرین
  • انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل و…

بهترین خصوصیتی که یک کرم ترمیم کننده می‌تواند داشته باشد این است که علاوه بر ترمیم کنندگی پوست، آبرسان باشد تا از خشکی پوست نیز جلوگیری کند و همچنین باید ضد عفونی هم باشند تا از بروز مشکلات پوستی و عفونت بر روی پوست، مخصوصاً برای کسانی که دچار سوختگی  روی پوستشان هستند، جلوگیری نمایید.

یکی از بهترین کرم‌های موجود در بازار، کرم ترمیم کننده پوست سیکالفیت اون است. این کرم دارای اثر بخشی فوق العاده برای کمک بر ترمیم پوست در 48 ساعت است. بعد از اولین مصرف از این کرم به خوبی می‌توانید اثر بخشی آن را با کم کردن التهابات پوستی‌تان مشاهده کنید. همچنین این کرم آبرسانی بسیار خوبی برای پوست دارد به و باعث جلوگیری از خشکی پوست در دوران درمان می‌شود. بر اساس آزمایشات بالینی، این کرم روند بازیابی پوست را تا 4 برابر سرعت می‌بخشد. برای تهیه‌ی این کرم اینجا کلیک کنید!

تصویری از کرم ترمیم کننده اون

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری شیمیایی

با انجام میکرودرم ابریژن از پوست لایه‌برداری می‌شود و در این حالت پوست به بازسازی خود خواهد پرداخت. جهت ترمیم جای بخیه و رفع انواع اسکار یا زخم می‌توان از میکرودرم ابریژن استفاده نمود. در این روش سلول‌های مرده سطح پوست از بین رفته و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند و جای زخم و بخیه بهبود می‌یابد. این روش برای لایه برداری از پوست است که به آرامی سطح پوست را بازسازی میکند.

ورقه‌های ژل سیلیکون

این روش برای مواقعی است که جای بخیه و یا زخم چندان عمیق نباشد. همچنین این روش مناسب برای پوست‌های حساس و یا حتی برای پوست کودکان است. برای اثربخشی بهتر و سریعتر آن باید از ورقه‌های ژل سیلیکون حداقل 3 ماه به صورت مدوام استفاده شود. این ورقه‌های ژل سیلیکون بافت نرمی دارند و به راحتی به پوست می‌چسبد. طریقه‌ی مصرف آن نیز بسیار ساده است به اینصورت که شما تنها باید ورقه ژل را روی جای زخم خود قرار دهید. 

تصویری از استفاده از ورقه سیلیکونی

این محصول درمان جای زخم در بسیاری از فروشگاه‌ها، بدون نسخه، در دسترس است. پزشکان هم چنین ممکن است این درمان را پس از جراحی و یا کمک به تشکیل زخم بعد از جراحت تجویز کنند. سیلیکون دارای ریسک پایینی از عوارض جانبی است و معمولا  استفاده از آن آسان و بدون زحمت است اما اگر شرایط شما خاص است حتما با مشورت پزشک مشورت کنید.

درمان معجزه آسای جای زخم و بخیه با عسل‏

مقداری عسل طبیعی و مرغوب را شب قبل از خواب روی زخم بزنید، آن را با بانداژ بپوشانید و بگذارید تا صبح بماند. صبح روز بعد، آن را با آب گرم بشویید. هر شب قبل از رفتن به خواب این کار را تکرار کنید.

گزینه دیگر آن است که مقدار برابری از عسل و شکر کریستالی را باهم مخلوط کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و برای چند دقیقه به آرامی مالش دهید. سپس با آب گرم بشورید، خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.

نتیجه‌گیری

برای ترمیم جای بخیه، زخم و سوختگی روش‌های فراوانی وجود دارد. اینکه کدام روش مناسب و درمان کننده است بستگی به عوامل مختلفی همچون نوع پوست شما، نوع زخم، عمق آن و… دارد. از این رو مشورت کردن با پزشک حتما پیشنهاد می‌شود. همچنین برای اینکه پاسخ بهتر و سریعتری بگیرید استفاده از خوراکی‌های مناسب در دوره‌ی درمان را فراموش نکنید. 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات جدید

سبد خرید